Hoe word je influencer marketeer? - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

Hoe word je influencer marketeer?

Hoe word je influencer marketeer?

INLEIDING

Influencer marketeers zijn verantwoordelijk voor het identificeren, onderhandelen en beheren van relaties met social media influencers. Ze werken met influencers die een grote aanhang hebben op verschillende platforms, zoals Instagram, TikTok, YouTube en Twitter, en gebruiken hun publieksbereik en geloofwaardigheid om producten of diensten te promoten.

Influencer marketeers gebruiken vaak een verscheidenheid aan tactieken om hun doelgroep te bereiken, zoals het creëren van gesponsorde content, het houden van giveaways en het bijwonen van evenementen namens het merk. Ze gebruiken ook analysetools om het succes van hun campagnes te meten en hun strategie overeenkomstig aan te passen.

Influencer marketing is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, omdat merken hiermee een gericht publiek kunnen bereiken en meer authentieke en geloofwaardige vermeldingen kunnen genereren dan met traditionele reclame. Het is echter belangrijk voor influencer marketeers om ervoor te zorgen dat de influencer goed bij het merk past en dat de inhoud van de campagne duidelijk wordt vermeld als gesponsord om te voldoen aan de regelgeving en ethische richtlijnen.

Als gevolg daarvan is influencer marketing een belangrijk onderdeel geworden van de algemene marketingstrategie van veel bedrijven, en veel bedrijven hebben nu speciale teams of bureaus om hun inspanningen op het gebied van influencer marketing af te handelen.

LOON

Hoe ziet het loon van een Influencer Marketeer eruit?

Het salaris van een Influencer Marketeer kan sterk variëren afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het bedrijf waarvoor ze werken, de grootte van het bedrijf, de industrie waarin het bedrijf actief is, het ervarings- en opleidingsniveau van de manager en de locatie van het bedrijf.

Hoe ziet de salaris van een Influencer Marketeer eruit in België?

Volgens gegevens van Glassdoor is het gemiddelde salaris in België €47.136 per jaar. Salarissen voor Influencers Marketeers in België kunnen variëren van zo laag als €30.000 per jaar tot zo hoog als €70.000 per jaar of meer (Glassdoor, 2022).

Uit onze interviews is ook gebleken dat het gemiddelde maandsalaris van een beginnende Influencer Marketeer tussen de €2.000 – €2.500 ligt. Het loon wordt ook verhoogd naarmate de werkervaring en het bedrijf.

Hoe ziet de salaris van een Influencer Marketeer eruit in de Verenigde Staten?

Volgens gegevens van Glassdoor is het gemiddelde salaris in de Verenigde Staten $82,832 per jaar (Glassdoor, 2022). De salarissen kunnen variëren van zo laag als $37.000 per jaar tot zo hoog als $95.000 per jaar of meer. In het algemeen kunnen Influencer Marketeers die werken bij grotere bedrijven of in industrieën met meer vraag naar hun diensten een hoger salaris verdienen dan degenen die werken bij kleinere bedrijven of in industrieën met minder vraag. In de Verenigde Staten is het er vaak ook een extra salaris die Influencer Marketeers kunnen ontvangen. Het geschatte bedrag hiervoor is, volgens Glassdoor, 11.072 dollar per jaar. Het extra salaris kan bestaan uit een bonus in contanten, commissie, fooien en winstdeling.

België staat dus nog niet even ver als de Verenigde Staten als het aankomt op het salaris voor een Influencer Marketeer.

SKILLS

Influencer marketeers zijn verantwoordelijk voor het identificeren, betrekken en samenwerken met social media influencers om producten of diensten te promoten. Om succesvol te zijn in deze rol moet een influencer marketeer over de volgende vaardigheden beschikken

1. Sterke communicatieve vaardigheden: Influencer marketeers moeten effectief kunnen communiceren met influencers en hun volgers, maar ook met klanten en teamleden. Dit omvat het schrijven van duidelijke, beknopte e-mails en berichten, evenals het effectief kunnen pitchen van ideeën en onderhandelen over deals. Daarnaast is het ook belangrijk om zeer sociaal te zijn zodat de communicatie met de influencer op een goede en spontane manier gebeurd.

2. Expertise in sociale media: Influencer marketeers moeten een diepgaande kennis hebben van verschillende social media platforms, inclusief hoe ze effectief te gebruiken voor marketingdoeleinden. Dit omvat kennis van de verschillende soorten inhoud die goed presteren op elk platform en inzicht in het gebruik van analyses om het succes van campagnes te meten.

3. Marketing- en merkkennis: Influencer marketeemoeten een goed begrip hebben van marketingprincipes en -strategieën, evenals van hoe producten en diensten effectief kunnen worden gepromoot via influencerpartnerschappen. Ze moeten ook een goed begrip hebben van branding en hoe ze producten en diensten effectief in de markt kunnen positioneren.

4. Onderzoeks- en analytische vaardigheden: Influencer marketeers moeten in staat zijn om potentiële influencer partners te onderzoeken en hun volgers en betrokkenheid te analyseren om te bepalen of ze goed zouden passen bij een campagne. Ze moeten ook de resultaten van campagnes kunnen analyseren om gebieden voor verbetering te identificeren en toekomstige inspanningen te optimaliseren. Het koppelen van de juiste influencer aan de juiste campagne kan dus enkel gebeuren wanneer er voldoende research is gedaan door de marketeer.

5. Organisatorische en projectmanagementvaardigheden: Influencer marketeers werken vaak aan meerdere campagnes tegelijk, dus het is belangrijk om tijd en middelen effectief te kunnen beheren. Dit omvat het kunnen opstellen en beheren van schema’s, budgetten en deliverables, en het effectief kunnen delegeren van taken aan teamleden. Daarnaast moet een Influencer marketeer ook stressbestendig zijn en kunnen werken onder druk. Wanneer er iets misloopt of een influencer een probleem heeft, is het belangrijk om als marketeer hier snel in te kunnen handelen en probleemoplossend te kunnen denken.

OPLEIDING

Er is geen specifiek diploma of opleiding vereist om een carrière in influencer marketing te starten. Maar een relevante opleiding of kwalificatie op een gebied als marketing, reclame, public relations of communicatie kan nuttig zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste factor bij het starten van een carrière in influencer marketing het hebben van een sterk begrip van de industrie en het kunnen aantonen van je kennis en vaardigheden aan potentiële werkgevers.

Als we kijken naar de antwoorden van onze geïnterviewden zien we dat er niet echt een opleiding is dat je volledig voorbereidt op influencer marketing. Dit kan te maken hebben met het feit dat het nog een soort van recent iets is. Misschien komen er in de toekomst specifieke diploma’s en cursussen die je kunt volgen om meer te leren over influencer marketing.

Daarnaast zijn er wel opleidingen die u kunnen voorbereiden op andere zaken die zeker nodig zijn in de media en communicatiewereld. Zo heeft Feline Lieben aangegeven dat zij met haar Master Strategische Communicatie een hele grote basiskennis geleerd heeft.

Volgens Jady Buelinckx is de opleiding communicatiemanagement met afstudeerrichting Public Relations een voorbereiding om communicatieplannen te maken en strategieën te bedenken om strategische boodschappen te formuleren. Maar als het specifiek over influencer marketing gaat, geeft Jady aan dat ze meer heeft bijgeleerd op haar stage. Hieronder meer.

STAGE

Een stage lopen kan een goed idee zijn door verschillende redenen: het kan je praktische ervaring bieden op het gebied van je studie of loopbaan, het kan je helpen je cv op te bouwen en connecties te maken in je vakgebied en het kan een geweldige manier zijn om nieuwe vaardigheden te leren en je kennis op je vakgebied te ontwikkelen. Maar welke stageplekken zijn nu een goed idee als je in het domein van Influencer Marketing wil werken? Wij hebben 3 goede voorbeelden van een stageplek opgesomd.

Oona Agency

Oona Agency is een PR en community first agency in Antwerpen. Zij zijn vooral bezig met alles wat te maken heeft met public relations voor heel veel klanten, van Disney tot Samsung. Zowel Feline Lieben als Jady Buelinckx hebben aangegeven stage te hebben gedaan bij Oona Agency. Zij werken daar nu ook effectief allebei. De stage ging grotendeels over influencer marketing aangezien Oona agency een influencer gespecialiseerd PR bureau is. Binnen Oona zitten er dus ook veel influencer experts met een immens groot influencer marketing netwerk. De taken bij Oona Agency zijn: Pakketjes maken, zoeken van profielen, mails schrijven, naar evenementen gaan, …

Beinfluence

Beinfluence is een toonaangevend agentschap in de micro, macro en nano in de influencer wereld. Ze hebben kantoren in Brussel en Parijs en hebben verschillende takken binnen de agency: creatie van campagnes, beheer van content creators, beheer van campagnes… . Als content marketing stagiair bij Beinfluence maak je deel uit van het communicatieteam.

Taken:

  • Zorgen voor hun community van content creators in België en Frankrijk
  • Bedenken en uitvoeren van strategieën om hun creators in de community te houden
  • Verantwoordelijk zijn voor de communicatie en creatie van content op hun sociale netwerken.
  • Evenementen organiseren

Influo

Influo is een bedrijf die doet aan influencer marketing. Via hun platform kunnen bedrijven betalen om influencers in te schakelen voor hun campagnes. Influencers gebruiken het platform gratis en kunnen op deze manier pitchen op campagnes van bedrijven en later misschien deals sluiten en rewards krijgen. Influo vergemakkelijkt dus de communicatie tussen influencers en bedrijven.

Taken:

  • Juiste influencers zoeken voor campagnes
  • Influencers contacteren
  • Content opvolgen met influencers
  • Nieuwe trends zoeken op sociale media voor campagnes

CERTIFICATEN

Net zoals bij tal van jobs is het behalen van certificaten of extra kennis altijd handig meegenomen. Voor jobs is er vaak wel een basiskennis van een bepaald vakgebied of een bepaald diploma nodig vooraleer te kunnen starten met werken, maar certificaten zijn bij enkele uitzonderlijke jobs ook een vereiste.

Bij het uitvoeren van onze interviews bij enkele Belgische influencer marketeers waren we dan ook zeer benieuwd of dit voor hun job functie of bedrijf nodig was om certificaten te kunnen voorleggen. In de communicatiesector bestaan er namelijk heel wat online certificaten die behaald kunnen worden. Toch bleek uit onze vragen dat het niet nodig is om certificaten te kunnen voorleggen om influencer marketeer te zijn.

Naast het feit dat het niet nodig is, gaven onze geïnterviewden toch aan dat ze elk op hun eigen manier bezig zijn om extra zaken bij te leren en zelf initiatief nemen om zichzelf te verdiepen in relevante onderwerpen en vakgebieden waarmee ze tijdens hun job in contact komen. Ze gaven aan dat er zo heel wat relevante onderwerpen voor hen online en offline te vinden zijn. 1 van onze geïnterviewden gaf aan dat ze ooit in het begin van haar werk carriere begonnen is aan een Google certificaat Social Media, maar deze nooit afgemaakt heeft. Toch is het een voornemen van haar om deze ooit nog af te maken als ze er eens de tijd voor zou kunnen vinden.

Iemand anders liet weten dat ze afgelopen jaren steeds dagopleidingen gevolgd heeft zoals: presentatie skills, digital marketing en InDesign om op haar eigen manier en tempo extra zaken op te nemen.

Door Jady werd aangegeven dat ze vanuit school enkele certifictaten voor online marketing en gelijkaardige zaken gevolgd had, maar dat die vandaag de dag voor haar job niet meer nodig of relevant waren in de positie die ze nu uitvoert. Ze geeft aan dat voor haar positie als Junior communication advisor vanuit Oona nooit een certificaat verwacht werd. Ze vindt zelf dat ze heel wat bijleert door gewoonweg haar job uit te voeren en van haar collega’s te leren.

Binnen Oona Agency wordt het wel ontzettend gestimuleerd om extra opleidingen of webinars te volgen. Zo gaat Jady zelf naar heel veel real life, maar ook online webinars over onderwerpen als Trends bij Gen-Z of over influencer marketing in het algemeen. Hier worden wel geen certificaten voor uitgedeeld, maar de notities die ze tijdens deze lessen maakt, deelt ze ook steeds met alle leden van haar team. Oona voorziet per werknemer een budget om het hen mogelijk te maken om opleidingen te volgen en daar wordt dus ook in de maten van het mogelijke gebruik van gemaakt.

Maar een echt certificaat is er dus niet nodig om je een gecertificeerde influencer marketeer te kunnen noemen.

WERKZEKERHEID

De werkzekerheid als een influencer marketeer hangt af van een aantal factoren.

  • Als eerste is ervaring belangrijk, hoe meer skills en kennis je hebt over influencers en marketing, hoe meer werkzekerheid er is voor jou als persoon.
  • Voor wie je werkt is ook een factor. Als je werkt voor een stabiel bedrijf is er waarschijnlijk geen reden tot stress, dit is bij bv. een startup anders
  • Ook het soort contract kan een verschil maken. Als je werkt als freelancer is er minder zekerheid dan wanneer je een fulltime contract hebt.

Deze factoren zouden ook bij andere beroepen binnen de creatieve sector kunnen passen. Wat specifiek voor een influencer marketeer belangrijk is, is dat de influencer markt snel groeit waardoor de vraag momenteel steeds groter wordt. Hierdoor ziet de werkzekerheid van een influencer marketeer er op dit moment rooskleurig uit.

Daarnaast kunnen influencer marketeers die succesvol zijn dit makkelijk laten zien omdat hun resultaten vaak online te meten zijn. Omdat ze dit kunnen laten zien zal hun werkgever weten wanneer iemand de juiste skills heeft of niet. Als de marketeers dus mee zijn met de laatste trends, de juiste skills hebben en dit kunnen laten zien is er voor deze influencer marketeers wel werkzekerheid.

Uit onze interviews blijkt ook dat influencer marketeers in België nog heel schaars zijn. Veel mensen hebben een bredere functie en doen daarnaast ook taken van een influencer marketeer. Mensen die zich dus specifiek focussen op influencers hebben hier dus een voordeel.

De toekomst van influencer marketeers

Of er in de toekomst nog veel nood is aan influencer marketeers hangt ook af van een aantal factoren. Als eerste de vraag of sociale media net zo belangrijk blijft als dat het nu is. Als dit het geval is zullen er influencer marketeers nodig zijn, maar de digitale wereld verandert snel waardoor dit moeilijk te voorspellen is.

Voor nu moeten influencer marketeers vooral mee evolueren met de trends die op dit moment spelen. Ze moeten relevant blijven en kennis hebben over wat er op dit moment werkt binnen de marketingwereld.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + 11 =