Hoe word je SEO-expert? - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

Hoe word je SEO-expert?

Hoe word je SEO-expert?

Wil jij SEO specialist worden? Ben je er al mee in aanraking gekomen en wil je je verdiepen in deze job? Wil je weten wat het inhoudt, of het echt iets voor jou is en hoe je er aan begint? Na het interviewen van verschillende SEO specialisten in verschillende niveaus van anciënniteit, van bediende tot zelfstandige, van junior tot senior, heeft dit artikel antwoorden op jouw vragen gevonden. 

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Dat is het proces van de zichtbaarheid verhogen van een website of webpagina in de onbetaalde resultaten van een zoekmachine. In andere woorden: je pagina of website hoger laten scoren in de index, waardoor die bovenaan de pagina komt te staan als je er naar zoekt. Dat onderscheidt SEO van SEA. Voor het laatste betaal je zoals een advertentie. SEO resultaten noemen we ‘organisch’.

Er zijn verschillende technieken en strategieën die toegepast kunnen worden om een website te optimaliseren voor SEO. Die worden bedacht en uitgevoerd door experts. Wanneer we spreken over SEO specialisten maken we een onderscheid tussen content- en performance specialisten. 

Content kan bijvoorbeeld verwijzen naar de informatie, afbeeldingen, video’s en andere media die op een website worden gepubliceerd. Het is dus eigenlijk de informatie die aan bezoekers wordt aangeboden. Die moet behulpzaam en informatief zijn en de juiste trefwoorden bevatten. Een SEO-content-specialist zal zich dus bijvoorbeeld bezig houden met het creëren van een blogpost of de copy voor een marketing plan. 

Performance richt zich op meetbare resultaten en is een technische expertise. De focus bij performance ligt meer op prestatie dan – in tegenstelling tot content – op creatie. Men wil data kunnen bekijken over onder andere de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van een website. Concreet wil dat zeggen dat performance specialisten nakijken hoe snel een website laadt, hoe gemakkelijk je er door kan navigeren, en hoe die scoort in de Google Index. Een performance-specialist zal zich dus bijvoorbeeld bezig houden met het interpreteren en gebruik maken van de statistieken waarvoor de content specialist heeft gezorgd.

In conclusie komen content en performance hand in hand bij SEO strategieën. Beide gebieden moeten geoptimaliseerd zijn om een website goed te laten scoren.

Skills 

Gevraagde skills in vacatures

Er zijn vereisten die vaak worden vermeld in vacatures voor SEO-specialisten. Hieronder staan enkele voorbeelden:

  1. Een diploma 
  2. Enkele jaren ervaring met SEO
  3. Uitstekende communicatie- en taalvaardigheden 
  4. Vaardigheid in het gebruik van technische SEO-tools 
  5. Een vlotte pen
  6. Zelfstandigheid
  7. Flexibiliteit

Skills in de praktijk

Onze interviewees beamen dat dit belangrijke skills zijn. Het grootste verschil is dat experts zelf een diploma niet nodig vinden. Volgens hun is de belangrijkste troef zin om bij te leren en te groeien in het vak. 

Een echte passie voor schrijven, een breed interesseveld, kennis van technische tools en communicatief zijn worden door onze interviewees bevestigd als belangrijke skills voor de job. Verder wordt ook nieuwsgierigheid en leergierigheid vermeld als meerwaarde. Een achtergrond in marketing of sales is ook een pluspunt. 

Advies voor starters

Wat onze vier experts gemeen hebben is dat ze een diploma of certificaten onnodig achten om te starten, en motivatie de belangrijkste drijfveer is. SEO marketing is een sector die constant blijft groeien, waardoor nieuwe trainingen blijven bijkomen en je als expert ook gemotiveerd moet zijn én blijven om te blijven volgen.

Een tip als je geen diploma hebt en in content aan de slag wilt: start een gratis WordPress site en schrijf daar teksten op. Zo toon je enthousiasme en heb je een portfolio. 

Nog een tip: breid je netwerk uit in de digitale sector zodat je connecties je talenten kunnen staven. 

Top SEO tools volgens SEO experten 

Een aantal tools die door SEO specialisten worden gebruikt worden hier weergegeven op basis van de frequentie van hun gebruik. Hoe groter de bol, hoe relevanter de tool in het dagelijks leven van specialisten.  

Gemiddeld loon

Volgens salariskompas zijn dit de gemiddelde lonen voor specialisten. Dit komt overeen met geïnterviewde experts uit het vak. Ze verdienen gemiddeld zelfs nog meer en krijgen extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, kilometervergoeding, een bedrijfswagen, dertiende maand, enzovoort. Dit is wel afhankelijk van het bedrijf, de positie en anciënniteit van de werknemer. Onthoud wel: als zelfstandige bepaal je veel zelf en klopt dit niet per se. 

Hieronder vind je een overzicht van de populairste extralegale voordelen in de grafische- en digitale sector. 

Website: https://www.creativeskills.be/benefits/

(Verticale as = % van bedrijven dat deze voordelen aanbiedt) 

Inhoud van de job

Hoe ziet zo’n dag als SEO specialist er nu uit, en wat vinden zij de voor- en nadelen van hun job? 

Experts in content zullen doorheen de dag vooral veel schrijven. Zij krijgen trefwoorden om te verwerken. Performance specialisten zullen zich meer verdiepen in research, strategie, optimalisaties, campagnes lanceren en websites onderzoeken.

Enkele voordelen van een job in deze sector zijn dat het een echte 9-to-5 is en je dus niets mee naar huis neemt. Er is geen sprake van overuren, na je werkuren sluit je je dag af en kan je gewoon naar huis. Daarnaast leer je ook dagelijks nieuwe dingen bij en kan je van thuis uit werken. De work-life balance zit dus zeker goed. Verder vermelden experts dat ze de vrijheid die de job biedt enorm appreciëren. Een nadeel is dan weer dat in sommige posities je enorm afhankelijk bent van je klanten en dus flexibel moet blijven in je planning. In andere posities is er dan weer teveel routine (door langdurig met dezelfde klant samen te werken) en merken experts een tekort aan afwisseling op. 

In conclusie hangt het takenpakket sterk af van je jobomschrijving en het bedrijf waarin je tewerkgesteld bent. Dit bepaald hoe gevarieerd je dagen eruit kunnen zien. 

Carrière en conclusie 

Hoe zijn specialisten beland in de positie waar ze vandaag zijn? Ten eerste is – zoals eerder vermeld – een diploma geen vereiste. Moesten er toch experts met een diploma bij zijn dan is het in de branche van journalistiek, communicatie of marketing. De meeste specialisten komen uit totaal andere sectoren en hebben zichzelf de skills aangeleerd waarmee ze hun job uitoefenen. Zelfs stages blijken overbodig te zijn voor zowel freelancers als bedienden. Een voorgeschiedenis, ervaring of diploma zijn dus wel pluspunten, maar zeker geen vereisten. 

Wat specialisten allemaal opmerken is dat motivatie en leergierigheid het allerbelangrijkste zijn als je een job in SEO wilt strikken, maar ook om vol te blijven houden. Het is een job die continu verandert dus wordt er wel verwacht dat je mee kan evolueren. 

Je kan SEO skills ook combineren met andere specialisaties zoals SEA, copy, marketing, front-end development, waardoor je grotere of specifiekere projecten kan opnemen. Op deze manier kan je jezelf uniek positioneren in de arbeidsmarkt. Dat wilt ook zeggen dat je binnen SEO veel mogelijkheden hebt om zowel verticaal als horizontaal te bewegen binnen bedrijfsstructuren. 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 2 =