Interview met Bert Van den Broeck; Digital Project Manager & Digital Product Expert - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

Interview met Bert Van den Broeck; Digital Project Manager & Digital Product Expert

Interview met Bert Van den Broeck; Digital Project Manager & Digital Product Expert

Hoe zou u uw huidige functie bij Thomas More Mechelen omschrijven?

Bij Thomas More ben ik nu Digital Project Manager. We hebben in de loop van het jaar 2017 een volledig nieuwe website gemaakt in Drupal 8. Dat project heb ik samen met de Digital Manager en het volledige Marketing & Communicatie Team succesvol gerealiseerd. Vanaf januari start ik met een nieuw project bij Thomas More, namelijk de aankoop en inrichting van een nieuw Learning Management System. Thomas More krijgt dus een nieuwe digitale leeromgeving en daar mag ik mee voor helpen zorgen. Een uitdagend project waar ik naar uitkijk!

Naast deze project management taken, begeleid ik ook studenten bij Digital Media Manager tijdens hun Pitch-opdracht. Studenten krijgen een uitdaging van een bedrijf en moeten daar in groep een concept en campagne voor ontwikkelen. Mijn taak bestaat erin om de studenten in die taak te coachen en te evalueren gedurende dat traject van ongeveer 3 maanden.

Wat deed u voordien?

Voordien heb ik gewerkt bij Sanoma Media, een magazine-uitgever. De laatste 10 jaar heb ik daar vooral digitale projecten gerealiseerd en tijdelijk een team van developers aangestuurd.

Hoe sluit dit aan bij de richting DMM?

Door jarenlang met verschillende type digitale projecten en mensen bezig te zijn geweest, bouw je toch een vrij brede digitale expertise op. Die ervaring kan ik nu gebruiken om studenten te helpen en te coachen bij hun opdracht.

Wat zijn de mogelijkheden in dit werkveld ?

De werkzekerheid binnen de magazine sector is niet zo hoog. De sector staat al jarenlang onder druk. De digitale revolutie zorgt ervoor dat steeds minder mensen magazines lezen. Die dalende trend proberen de magazines wel goed te maken via digitale initiatieven, maar dat is een enorme uitdaging binnen de gehele uitgeverswereld. Als je echter in die uitdaging kan aansluiten en oplossingen bieden, dan zijn mogelijkheden en werkzekerheid wel degelijk mogelijk!

Waarom heeft u gekozen om les te geven?

Ik haal veel plezier uit het kunnen en mogen delen van kennis aan studenten. Lesgeven of studenten begeleiden geeft ook energie omdat het tweerichtingsverkeer is. Ik heb het gevoel dat ik zelf ook nog steeds kan bijleren van studenten (een cliché, maar wel eentje dat klopt!). Studenten zijn vaak creatiever dan ze zelf denken.

Wat maakt het werk zo leuk?

Het is steeds een uitdaging om de studenten geboeid te houden. Ik hou zelf van interactiviteit en een streepje humor tijdens de lessen. Als het me lukt om studenten iets bij te leren èn ze ook nog eens aan het lachten te krijgen (zonder er een comedy-show van te maken natuurlijk), dan ben ik een tevreden docent.

Waarom zou u DMM aanraden?

Bij Digital Media Manager zetten we de studenten al met een half been in de praktijk. Ze krijgen les van experts uit het werkveld en gaan aan de slag in groep als een echt digitaal bureau. DMM gaat uit van een zelfstandige, maar begeleide, aanpak van de studenten. We blijven dus niet hangen in de theorie, maar maken ook echt de handen vuil binnen een vrij breed aantal gebieden. Omdat je ook veel domeinen binnen Digital Marketing aanraakt, leer je daar snel de verbanden tussen zien. Dat is één van de sterkste punten van deze opleiding!

Kunt u iets leuks beschrijven dat u is bijgebleven?

In mijn laatste Expert Classes startte ik met een interactief vraagmoment waar de winnaar een Chokotoff kreeg. Die wou ik vervolgens gooien naar de winnares die nogal achteraan in het (te grote) lokaal zat. Helaas was mijn gooitechniek iets tè enthousiast en kreeg een andere studente de Chokotoff recht tegen haar hoofd. Ik heb haar ter compensatie natuurlijk ook een Chokotoff aangeboden.

Tot slot: Heeft u nog enige tips voor toekomstige studenten?

Het is klassieke advies: Probeer je hart te volgen bij de keuze van een opleiding. Bij Thomas More bieden we verschillende mogelijkheden aan om bepaalde richtingen beter te leren kennen. Maak daar tijd voor vrij als je echt niet goed weet wat je wil doen: een les volgen en/of spreken met docenten of opleidingsmanagers kan erg verhelderend zijn. Je zal dan wel zelf aanvoelen wat er beter of minder goed bij je past. Blijf jezelf, lach genoeg en wees lief voor de wereld!